Premiile Senatului Universității din București, ediția a II-a

Pentru al doilea an consecutiv, Universitatea din București va recunoaște meritele celor mai valoroși membri ai comunității academice, în cadrul Premiilor Senatului Universității din București. Evenimentul va avea loc joi, 20 decembrie 2018, începând cu ora 14:00, în Aula Magna a Palatului Facultății de Drept (Bd. Mihail Kogălniceanu, nr. 36-46).

Facultatea de Litere a cucerit 5 premii, după cum urmează:

 

„Cel/cea mai inovator/inovatoare curs/metodă de predare/material didactic”

 

Scoala de creativitate – Facultatea de Litere

  „Alumnus-ul anului” (pentru cele mai mari realizări după absolvire)

 

Ion Elena – Facultatea de Litere

 
 „Cea mai bună revistă” (reviste editate de colective din UB)

 

Studia Phaenomenologica, vol. 17 / 2017, București, ISSN 1582-5647 (print), 2069-0061 (online); Indexare: Web of Science: Arts & Humanities Citation Index; Current Contents – Arts & Humanities; SCOPUS; ERIH Plus. CESI

 

.„Cea mai bună teză de licență”  (se acordă autorului și coordonatorului)

 

De la Chaplin la Beckett. Tradiţia “culturii populare a râsului”   – Cristian -Ştefan Alistar, Facultatea de Litere . Coordonatorştiinţific: Asist.univ. drd. Laura Dumitrescu

 

 „Cea mai bună teză de doctorat” (se acordă autorului și coordonatorului)

 

Hiatul intern şi hiatul extern în limba română contemporană. O analiză acustică, Oana Elena Niculescu, Facultatea de Litere. Coord.  Camelia Stan.

Medalia de aur a Filologiei „Alfred Nobel” 2018, acordată Academicianului Eugen Simion

ES-1

De aproape un secol, Societatea Internațională de Filologie (ISP) acordă Medalia de Aur pentru Filologie „Alfred Nobel” unui lingvist sau unui critic literar recunoscut pentru înalta calitate a muncii sale.

În 2018, Medalia de Aur a Filologiei îi este conferită Academicianului Eugen Simion, prin votul celor două sute de universități din toată lumea, membre ISP. Este pentru prima dată când medalia îi revine unui specialist român.

Conform tradiției, decernarea premiului va avea loc atât în țara natală a laureatului, cât și la Parlamentul European de la Strasbourg, la începutul lui 2019.

Societatea Internațională de Filologie este o organizație științifică non-guvernamentală și non-profit cu scopul promovării cooperării internaționale în filologie. Ideea premiului Medalia de Aur pentru Filologie „Alfred Nobel” s-a născut după ce, în 1927, Henri Bergson a primit Premiul Nobelul pentru Literatură, acordat în mod obișnuit poeților sau romancierilor. S-a hotărât astfel crearea unui premiu dedicat special criticilor literari și lingviștilor.

Acordat inițial la fiecare cinci ani și, apoi, din 2017, anual, Premiul Nobel al Filologiei îi numără printre prestigioșii săi laureați pe Noam Chomsky (2017), Umberto Eco (2001), Roman Jakobson (1981) și Louis Hjelmslev (1956).

Serbarea de Crăciun în Facultatea de Litere, luni, 17 decembrie, ora 18,00, Sala de Lectură a Bibliotecii

afis (1)

Motanul Vasile (aka Floyd), mascota Facultății de Litere, a dărâmat cea mai mare parte a globurilor din brad, ca să lase să se întrezărească, în ramurile-bibliotecă, coperțile cărților. O invitație, de fapt, în Sala de Lectură a Bibliotecii Facultății de Litere, pentru după-amiaza zilei de luni, 17 decembrie 2018, la ora 18,00, când ne vom bucura (sperăm, împreună) de un concert de colinde.

Înaintea serbării, studenții anului al III-lea, de la programul “Comunicare și Relații Publice” al Facultății de Litere, vă invită, începând cu ora 17.00, la vernisajul expoziției de fotografii, cu titlul “100 de poze”, ce va avea loc în Holul de Marmură al facultății.

Expoziția are ca element central Bucureștiul, propunându-și imortalizarea caracterului postmodernist al capitalei în 100 de fotografii, după 100 de ani de la Marea Unire.

Dintre cele 100 de fotografii selectate de către echipa de curatori, sub îndrumarea doamnei conf. dr. Alexandra Crăciun, coordonatoarea proiectului, vor fi prezentate mai pe larg două în fața publicului, iar vernisajul se va încheia printr-un moment muzical, pregătit de studentul Andrei Gîrd (CRP, anul III).

Curatori: studenții Cezar Arhip, Andreea Ciobanu, Ana-Maria Chiriță, Miruna Dăscălescu, Ciprian Dumitru, Andrada Mănică, Alexandru Seinedin.

Expoziție de fotografie

Credit foto: Alina Mihaela Ene

Credit foto: Maria Chirilă

Premiile creativității, ARCUB-UNATC, ediția a VI-a, vineri, 14 decembrie, ora 16.00

Premiile Creativitatii 2018 - afis

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” în parteneriat cu ARCUB vă invită la evenimentul „Premiile Creativității ARCUB – UNATC 2018”. În cadrul acestui eveniment se va acorda titlul de LAUREAT AL SPERANȚEI ACADEMICE, studenților/masteranzilor/doctoranzilor din universitățile bucureștene, care au demonstrat faptul că sunt creativi și inovatori în domeniul științelor umaniste și în cel al științelor exacte. Din partea Universității din București, nominalizată la secțiunea Filologie este Bianca Alecu, studentă în anul III la programul Limba și Literatura Română – o Limbă și Literatură Străină.

Programul evenimentului este următorul:

– ora16:00, sala Ileana Berlogea – Premiile Creativității ARCUB – UNATC 2018

– ora 18:00, sala Atelier – spectacol „12 oameni furioși” de R. Rose (Actorie, anul III Licență, clasa conf.univ.dr. Mircea Gheorghiu).

Conferința “Moarte și imagine. Cum reprezentau zugravii români chipurile Thanatos-ului (sec. XVIII-XIX)?”, joi, 13 decembrie, ora 15.00, New Europe College

2018-12-13_Afis_conferinta

Pe 13 decembrie, de la ora 15:00, la New Europe College, are loc o întâlnire dedicată artei și imaginarului. Conf. univ.dr. Cristina Bogdan  va susține prelegerea ”Moarte și imagine. Cum reprezentau zugravii români chipurile Thanatos-ului (sec.XVIII-XIX)?”
——
Relaţia dintre moarte şi cultură este mediată, în primul rând, de imagine, căci sfârșitul este o realitate iconofilă (Philippe Ariès). Subtila legătură dintre imagine şi moarte îşi află rădăcinile în jocul tensionat dintre prezenţă şi absenţă: „L’image s’offre à notre regard à la façon dont les morts se présentent à nous: dans l’absence.” (Hans Belting)

Imaginea se substituie unei realităţi care lipseşte, încercând să pună mărturie pentru ea. Moartea fiind absenţa prin excelenţă, este firesc ca ea să fie „populată”, mascată cu secvențe vizuale, pentru a fi mai uşor de suportat şi de acceptat. Este aici un joc pertinent surprins de Régis Debray între „descompunerea morţii” şi „recompunerea prin imagine” , un necesar gest substitutiv pentru crearea și perpetuarea fluxurilor memoriei.

Orice imagine este inclusă într-o schemă a dublei temporalităţi: pe de o parte, ea apare tributară contextului istoric în care a fost creată – artistului, comanditarului, publicului-receptor contemporan emergenţei ei –, pe de altă parte, este supusă unei priviri în diacronie, care o analizează, de fiecare dată, din perspectiva altor coduri culturale. Imaginea devine astfel un soi de palimpsest, în care ochiul atent poate identifica schimbările de mentalitate, asociate atitudinilor idolatre sau iconoclaste. Ea atestă fragilitatea privirii care nu mai înţelege rostul unui tip de reprezentare şi, implicit, vulnerabilitatea memoriei culturale, care îşi pierde astfel „martorii”.

Situarea Morţii pe faţadele sudice sau nordice ale locaşurilor de cult din Ţara Românească, în perioada 1780-1870, dezvăluie un tip de mentalitate, astăzi în mare parte dispărut. Silueta macabră era menită să amintească privitorilor caracterul perisabil al existenţei pământeşti și egalitatea în faţa sfârşitului, propunându-le un subiect de reflecţie, în vederea adoptării unui trai în conformitate cu morala creştină. Modul actual de raportare a comunităţilor rurale la întruchipările thanatice este grăitor pentru mutaţiile produse în mentalitatea colectivă, acestea devenind cauza unor reacţii şi comportamente care au provocat deteriorarea sau dispariţia unui număr semnificativ de fresce.

Credit foto: Alexandra Jitariuc