Conferința „Brâncuși sau despre sublim“, susținută de prof. univ. Sorin Alexandrescu, joi, 22 februarie 2024, orele 18.00, Fundația Culturală Dalles a Academiei Române

BRÂNCUȘI SAU DESPRE SUBLIM

Conferențiar: prof. univ. dr. Sorin Alexandrescu

Universitatea din Amsterdam și Universitatea din București

Membru de onoare al Academiei Române

„Deși provine din tradiții românești, Brâncuși a constituit, alături de italianul Giacometti, rusul Zadkine, ucraineanul Archipenko și alții, născuți în tradiții naționale foarte diferite, ceea ce aș numi o avangardă, nu franceză, ci parizian-internațională, în arta europeană din prima jumătate a secolului al XX-lea. Diverse opere ale acestora, dar mai ales ale lui Brâncuși, vor fi discutate drept forme ale sublimului în artă, pornind de la filosofi și esteticieni precum Longin și Kant, dar mai ales de la Lyotard. Ceea ce Arthur Danto numea transfigurarea banalului, fără a-l cita pe Brâncuși, eu aș numi acuitatea prezenței a ceva necunoscut, sesizabil direct, deși indescriptibil concret; de exemplu, spațiul infinit sugerat de un obiect finit, precum Pasărea în spațiu (1928).” (Sorin Alexandrescu)

Discipol al lui Tudor Vianu, Sorin Alexandrescu funcționa, în 1969, ca lector la Catedra de Literatură universală a Facultății de Litere, Universitatea din București. A fost numit în acel an lector la Universitatea Amsterdam, unde, în 1980, devine profesor de studii românești și semiotică. Fondează acolo Asociația internațională de studii românești și International Journal of Romanian Studies, în 1976. Colaborează în studii de semiotică cu A. J. Greimas, la Paris, și înființează Asociația olandeză de semiotică. După 1989, este numit consilier în probleme culturale și de educație al președintelui Emil Constantinescu. În 2001, constituie, împreună cu Dan Grigorescu, Laura Mesina și alții, Centrul de Excelență în Studiul Imaginii (CESI). A publicat, printre altele: William Faulkner (1969), Paradoxul român (1998), Identitate în ruptură (2000), Mircea Eliade, dinspre Portugalia (2006) și Lumea incertă a cotidianului (2021), Logique du personnage (1973), la Paris, Richard Rorty (1995) în Olanda. Este decorat de regina Olandei (2002) și de regele Mihai al României (2017).

Sala „Dalles“ a fost construită între anii 1930-1932 de Academia Română, conform clauzelor testamentului Elenei Dalles, și confiscată abuziv în 1948 de către regimul comunist. Începând cu anul 2023, celebra Sală „Dalles“ din București, edificiu reper în istoria culturală a capitalei, beneficiază de un program de conferințe și dezbateri structurat de Academia Română, prin Fundația Culturală Dalles. Conferințele se desfășoară lunar, joia, începând cu ora 18, în a treia sau a patra săptămână a fiecărei luni.

Intrarea publicului este liberă.