Programul Lectură și literatură: perspective inovative în receptarea textelor în gimnaziu și în liceu este gândit pentru a veni în întâmpinarea provocărilor cu care se confruntă mulți dintre profesorii de limba și literatura română, în condițiile unei crize a lecturii din ce în ce mai profunde în rândul tinerelor generații. Astfel, modulele acestui program (cu 12 ore de curs pentru fiecare modul) oferă idei și soluții didactice pentru abordarea receptării unei diversități de texte la clasă, potrivit actualei viziuni curriculare: formarea de competențe de lectură care să transforme elevii în cititori autonomi și activi pe tot parcursul vieții.
✔ Abordări inovative în domeniul lecturii Conf. dr. Florentina Sâmihăian | ✔ Receptări actuale ale autorilor canonici Conf. dr. Paul Cernat | ✔ Literatura pentru copii și adolescenți și crearea punților între lectura școlară și lectura cursivă/de plăcere Conf. dr. Magda Răduță |
✔ Explorarea valorilor în analiza și interpretarea de text Lector dr. Andrea Ghiță | ✔ Literatura română actuală și valorificarea ei în orele de literatură Lector dr. Cosmin Ciotloș | ✔ Examenele actuale din perspectiva evaluării competenței de lectură și evaluarea formativă a competenței de lectură Lector dr. Andrea Ghiță și Conf. dr. Florentina Sâmihăian |
Obiectivele programului
Obiectivele programului de formare sunt orientate spre două direcții principale: îmbogățirea cunoașterii în domeniul de specialitate (literatura), cu accent pe manifestările actuale și pe noile perspective ce pot fi valorificate în școală; expunerea cursanților la abordări inovative de receptare a textelor. Astfel, obiectivele programului sunt următoarele:
- înțelegerea modului în care profesorul se poate raporta la curriculumul disciplinei;
- analiza unor exemple de bune practici, bazate pe strategii inovative, în domeniul lecturii;
- elaborarea unor scenarii didactice în care să aplice adecvat și creativ strategiile discutate;
- analiza modelelor de evaluare propuse la examenele naționale și conceperea unor modalități eficiente și inovative de evaluare formativă și sumativă a competenței de lectură a elevilor;
- discutarea unor soluții de abordare a valorilor în abordarea textelor;
- prezentarea unor autori ai literaturii române actuale, cu discutarea oportunității de a valorifica textele acestora în studiul limbii și literaturii române deopotrivă la gimnaziu și liceu;
- prezentarea unor texte din literatura română și mondială pentru copii și adolescenți, cu discutarea modului în care pot fi create punți între lectura școlară și cea cursivă;
- analiza unor receptări istorice și actuale ale autorilor canonici și discutarea modului în care acestea pot fi valorificate în orele de limba și literatura română.
Competențe profesionale:
- folosirea unor strategii de receptare a textelor care să conducă la dezvoltarea gândirii critice și a creativității elevilor;
- înnoirea modului în care este predată literatura canonică prin valorificarea noilor perspective critice asupra autorilor canonici și prin aplicarea unor metode și strategii care să aducă textul în orizontul de interes al elevilor de astăzi;
- selectarea unor texte din literatura actuală în scenariile didactice de gimnaziu și de liceu, pentru a-i familiariza pe elevi cu fenomenul viu și dinamic al literaturii.
Competențe transversale:
- flexibilitatea gândirii;
- rezolvarea problemelor complexe;
- creativitate;
- gândire critică;
- coordonarea cu profesorii de alte discipline.
Evaluarea finală se va realiza printr-un portofoliu care va conține:
- un demers didactic pentru un text la prima vedere;
- un plan de acțiune pentru inovare didactică (valorificând, la alegere, modulele parcurse).
Ne-am bucura ca programul propus de noi
– de la profesori, pentru profesori –
să prezinte interes și să ne aducă alături
în sala de curs. Vă așteptăm.