Adresate profesorilor de gimnaziu și de liceu, cursurile abordează probleme ale predării limbii române (ca limbă maternă) conform actualei viziuni curriculare: formarea de competențe de comunicare orală și scrisă pe termen lung, prin interacțiune didactică centrată pe elev. În mod particular, tratează aspecte ale predării „gramaticii”, în sens larg, clarificând locul pe care aceasta îl ocupă în actualele programe, modul în care conținuturile – vechi și noi – sunt reflectate în manuale și felul în care, prin conceperea activităților didactice, elevii pot fi conduși, pe termen scurt, spre rezultate optime la examenele școlare, iar, pe termen lung, spre dobândirea unei identități dezirabile de comunicatori eficienți în societate.
PROGRAMA DE CURS
A. Elemente de didactică a gramaticii (18 ore)
1. Documente școlare și instrumente de lucru: Curriculumul național, manualul, auxiliarele școlare; gramaticile academice și gramaticile școlare; DOOM; Îndreptarul; Dicționarele; Internetul (în dialog: Tina Sâmihăian, Andra Vasilescu) (2 ore)
2. Predarea gramaticii prin tehnici de interacțiune didactică centrate pe elev (în dialog: Tina Sâmihăian, Andra Vasilescu) (2 ore)
3. Locul gramaticii în curriculumul din diverse țări (Carmen Mîrzea-Vasile) (2 ore)
4. Pregătirea elevilor pentru examene (Raluca Brăescu și/sau Irina Nicula) (4 ore)
5. Sesiune de întrebări și răspunsuri online (toți profesorii implicați în program) (2 ore)
6. Lecții demonstrative (Ștefania Ciobanu) (6 ore)
B. Elemente de structură a limbii: concepte și aplicații (36 ore)
1. Concepte de morfologie (sinteză teoretică și aplicații pe texte)
– Părți de vorbire/clase lexico-gramaticale (Raluca Brăescu și/sau Irina Nicula Paraschiv și/sau Alexandru Nicolae) (3 ore)
– Categorii gramaticale: genul, numărul, cazul, persoana, gradul de intensitate, modul, timpul (Raluca Brăescu, Irina Nicula Paraschiv, Alexandru Nicolae) (3 ore)
2. Concepte de sintaxă: funcții sintactice, tipuri de propoziții, structura frazei (Raluca Brăescu și/sau Irina Nicula Paraschiv și/sau Alexandru Nicolae) (6 ore)
3. Relația morfologie-sintaxă: structuri morfosintactice (Raluca Brăescu și/sau Irina Nicula Paraschiv și/sau Alexandru Nicolae) (3 ore)
4. Interpretări alternative (Raluca Brăescu și/sau Irina Nicula Paraschiv și/sau Alexandru Nicolae) (3 ore)
5. Dificultăți ale analizei gramaticale (Raluca Brăescu și/sau Irina Nicula Paraschiv și/sau Alexandru Nicolae) (6 ore)
6. Gândire gramaticală – gândire sintetică și analitică – gândire critică: strategii de evitare a greșelilor de analiză gramaticală (Andra Vasilescu) (2 ore)
7. Concepte de lexicologie: structura cuvintelor (rădăcină, prefixe, sufixe, afixe gramaticale/flexionare); formarea cuvintelor; structura vocabularului (Monica Vasileanu) (4 ore)
8. Concepte de semantică: relații semantice și formale în vocabularul limbii române (polisemie, sinonimie, antonimie, omonimie, paronimie; câmpuri lexico-semantice/conceptuale) (Cristian Moroianu) (4 ore)
9. Concepte de fonologie (vocale, consoane, diftongi, triftongi, hiat). Relația pronunțare – scriere; fonologie – gramatică. Despărțirea în silabe (Monica Vasileanu) (2 ore)
C. Elemente de funcționare a limbii: concepte și aplicații (18 ore)
1. Elemente de stilistică lingvistică (aplicații): tipuri de texte (narativ, descriptiv, informativ, argumentativ); figuri de stil (epitet, comparație, metaforă, hiperbolă, litotă, metonimie, sinecdocă, simbol, aliterație, alegorie, paralelism, perioadă retorică) (Claudia Ene) (4 ore)
2. Aplicații: relația lexic – semantică – morfosintaxă – fonologie. Actualizarea acestei relații în diverse tipuri de texte (Oana Murăruș) (4 ore)
3. Aplicații: funcționarea limbii în diverse situații și contexte de comunicare (limbă scrisă/limbă vorbită; monolog/dialog; comunicare directă/comunicare mediată; genuri discursive; multimodalitatea) (Oana Murăruș) (2 ore)
4. Aplicații: unități și principii pragmatice: deictice, anaforice, acte de vorbire, cooperare, consensualitate/conflictualitate, negociere, politețe și impolitețe (Andra Vasilescu) (2 ore)
5. Normă și uz. Corectitudine și greșeală (Isabela Nedelcu) (6 ore)
Coordonator al programului:
Profesor dr. Cristian Moroianu
Stimate colege, stimați colegi,
Cu speranța că propunerile noastre vin în întâmpinarea unor eventuale nevoi de clarificare, firești și necesare în activitățile cu elevii, mai mari sau mai mici, vă așteptăm înscrierea, participarea și intervențiile, utile de ambele părți ale „catedrei”. Sunt tare curios să aflu părerile voastre și sunt sigur că, prin dialog, vom ajunge la soluții noi, interesante.
Așadar, ne vedem, sper, cât mai mulți, începând cu luna februarie, 2025.