STRUCTURA ȘI FUNCȚIONAREA LIMBII ROMÂNE: ABORDĂRI DIDACTICE

👨‍🎓 STRUCTURA ȘI FUNCȚIONAREA
LIMBII ROMÂNE: ABORDĂRI DIDACTICE


 

Adresate profesorilor de gimnaziu și de liceu, cursurile abordează probleme ale predării limbii române (ca limbă maternă) conform actualei viziuni curriculare: formarea de competențe de comunicare orală și scrisă pe termen lung, prin interacțiune didactică centrată pe elev. În mod particular, tratează aspecte ale predării „gramaticii”, în sens larg, clarificând locul pe care aceasta îl ocupă în actualele programe, modul în care conținuturile – vechi și noi –  sunt reflectate în manuale și felul în care, prin conceperea activităților didactice, elevii pot fi conduși, pe termen scurt, spre rezultate optime la examenele școlare, iar, pe termen lung, spre dobândirea unei identități dezirabile de comunicatori eficienți în societate.

 

PROGRAMA DE CURS:

 

A. Elemente de didactică a limbii (24 ore, 2 ECTS; + 12 ore lucrări practice, 1 ECTS)

1. Documente școlare și instrumente de lucru: Curriculumul național, manualul, auxiliarele școlare; gramaticile academice și gramaticile școlare; DOOM; Îndreptarul; Dicționarele; Internetul (Tina Sâmihăian) (2 ore)

2. Predarea gramaticii prin tehnici de interacțiune didactică centrate pe elev (Andra Vasilescu) (2 ore)

3. Locul gramaticii în curriculumul din diverse țări (Carmen Mîrzea-Vasile) (2 ore)lab

4. Pregătirea elevilor pentru examene (Raluca Brăescu și/sau Irina Nicula) (4 ore)

5. Sesiune de întrebări și răspunsuri online (toți profesorii implicați în program) (2 ore)

6. Principii de evaluare în procesul didactic (Ștefania Ciobanu 6 ore)

7. Lecții demonstrative (Ștefania Ciobanu) (6 ore)

LUCRĂRI PRACTICE: Elaborarea unui test de evaluare (gramatică-stilistică-comunicare). Stabilirea principiilor de evaluare. Stabilirea baremului. Aplicarea testului la clasă. Prezentarea rezultatelor la test într-un tabel sinoptic. Comentarea rezultatelor.

Barem de evaluare: 1 p. (oficiu) + 3 p. (principiile și baremul) + 3p. (activitatea la clasă) + 3p (comentariile).

B. Elemente de structură a limbii: concepte și aplicații (36 ore, 3 ECTS + 12 ore lucrări practice 1ECTS)

1. Concepte de morfologie (sinteză teoretică și aplicații pe texte)

           – Părți de vorbire/clase lexico-gramaticale (Raluca Brăescu și/sau Irina Nicula Paraschiv și/sau Alexandru Nicolae) (2 ore)

– Categorii gramaticale: genul, numărul, cazul, persoana, gradul de intensitate, modul, timpul (Raluca Brăescu, Irina Nicula Paraschiv, Alexandru Nicolae) (2 ore)

2. Concepte de sintaxă: funcții sintactice, tipuri de propoziții, structura frazei (Raluca Brăescu și/sau Irina Nicula Paraschiv și/sau Alexandru Nicolae) (6 ore)

3. Relația morfologie-sintaxă: structuri morfosintactice (Raluca Brăescu și/sau Irina Nicula Paraschiv și/sau Alexandru Nicolae) (3 ore)

4. Interpretări alternative (Raluca Brăescu și/sau Irina Nicula Paraschiv și/sau Alexandru Nicolae) (3 ore)

5. Dificultăți ale analizei gramaticale (Raluca Brăescu și/sau Irina Nicula Paraschiv și/sau Alexandru Nicolae) (6 ore)

6. Concepte de lexicologie: structura cuvintelor (rădăcină, prefixe, sufixe, afixe gramaticale/flexionare); formarea cuvintelor; structura vocabularului (Monica Vasileanu) (4 ore)

7. Concepte de semantică: relații semantice și formale în vocabularul limbii române (polisemie, sinonimie, antonimie, omonimie, paronimie; câmpuri lexico-semantice/conceptuale) (Cristian Moroianu) (4 ore)

8. Concepte de fonologie (vocale, consoane, diftongi, triftongi, hiat). Relația pronunțare – scriere; fonologie – gramatică. Despărțirea în silabe (Monica Vasileanu)  (2 ore)

9. Aplicații în curriculum: modele de exerciții și de rezolvare (Adina Dragomirescu 4 ore)

LUCRĂRI PRACTICE: Elaborarea unui scenariu didactic pentru o lecție recapitulativă de gramatică. Aplicarea lui la clasă. Întocmirea unei fișe cu concluzii legate de participarea elevilor la interacțiunea didactică și rezultatele învățării.

Barem de evaluare: 1 p. (oficiu) + 3 p. (scenariul didactic) + 3p. (activitatea la clasă) + 3p (concluziile formulate).

C. Elemente de funcționare a limbii: concepte și aplicații (36 ore, 3 ECTS+ 12 ore lucrări practice, 1ECTS)

1. Elemente de stilistică lingvistică (aplicații): tipuri de texte (narativ, descriptiv, informativ, argumentativ); figuri de stil (epitet, comparație, metaforă, hiperbolă, litotă, metonimie, sinecdocă, simbol, aliterație, alegorie, paralelism, perioadă retorică) (Claudia Ene) (6 ore)

2. Aplicații: relația lexic – semantică – morfosintaxă – fonologie. Actualizarea acestei relații în diverse tipuri de texte (Oana Murăruș) (4 ore)

3. Aplicații: funcționarea limbii în diverse situații și contexte de comunicare (limbă scrisă/limbă vorbită; monolog/dialog; comunicare directă/comunicare mediată; genuri discursive; multimodalitatea) (Oana Murăruș) (2 ore)

4. Aplicații: unități și principii pragmatice: deictice, anaforice, acte de vorbire, cooperare, consensualitate/conflictualitate, negociere, politețe și impolitețe (Andra Vasilescu) (6 ore)

5. Normă și uz. Corectitudine și greșeală (Isabela Nedelcu) (6 ore)

6. Aplicații în curriculum: modele de exerciții și de rezolvare (6 ore: Mihaela Constantinescu 4 ore, Andra Vasilescu 2 ore)

7. Predarea integrată a textului (6 ore: Andrea Ghiță)

LUCRĂRI PRACTICE: Cursanții vor propune 20 de activități de învățare centrate pe conceptele de comunicare și stilistică din programele școlare. Vor desfășura la clasă una dintre aceste activități. Vor face o analiză SWOT a acestei activități.

Barem de evaluare: 1 p. (oficiu) + 4 p. (activitățile de învățare) + 2 p. (activitatea la clasă) + 3p (analiza SWOT).

 

EVALUAREA COMPETENȚELOR (1 credit): Evaluarea finală constă într-un portofoliu prin care participanții vor demonstra capacitatea de a se ralia la bunele practici în predarea elementelor de structură și funcționare a limbii. Examenul  constă într-un portofoliu pe o temă de lingvistică (morfologie, sintaxă, lexic, semantică, fonetică/fonologie, stilistică) la alegerea cursantului, în care acesta (i) sintetizează principalele cunoștințe pe care le transmite elevilor în funcție de clasa de studiu; (ii) construiește un scenariu didactic pentru tema aleasă, relevant pentru predarea gramaticii în acord cu perspectiva comunicativ-pragmatică centrată pe elev; (iii) explică felul în care, prin aceste activități, contribuie la formarea competențelor de comunicare pe termen lung, astfel cum acestea sunt definite în actualul Curriculum. Caracterul obiectiv al notării va fi asigurat de principiile și baremul de notare. Orientativ: 1  p. din oficiu + 3p. sinteza teoretică (corectitudine, adecvare nivelului de studiu, spirit de sinteză, (tehno)redactare) + 3p. scenariul didactic (respectarea principiilor din curriculum privind predarea integrată, interdisciplinaritatea și centrarea pe elev, construirea de competențe, creativitate didactică) + 3p. demonstrarea înțelegerii adecvate a principiilor didacticii actuale.

TOTAL: 132 ore, din care 96 activități de curs și 36 lucrări practice.

CREDITE: 14.

 

Coordonator al programului:

Profesor dr. Cristian Moroianu

cristian.moroianu@litere.unibuc.ro

 

 

Stimate colege, stimați colegi,

Cu speranța că propunerile noastre vin în întâmpinarea unor eventuale nevoi de clarificare, firești și necesare în activitățile cu elevii, mai mari sau mai mici, vă așteptăm înscrierea, participarea și intervențiile, utile de ambele părți ale „catedrei”. Sunt tare curios să aflu părerile voastre și sunt sigur că, prin dialog, vom ajunge la soluții noi, interesante.