LECTURĂ ȘI LITERATURĂ: PERSPECTIVE INOVATIVE ÎN RECEPTAREA TEXTELOR ÎN GIMNAZIU ȘI LICEU

Programul postuniversitar

LECTURĂ ȘI LITERATURĂ: PERSPECTIVE INOVATIVE ÎN
RECEPTAREA TEXTELOR ÎN GIMNAZIU  ȘI LICEU


Programul Lectură și literatură: perspective inovative în receptarea textelor în gimnaziu și în liceu este gândit pentru a veni în întâmpinarea provocărilor cu care se confruntă mulți dintre profesorii de limba și literatura română, în condițiile unei crize a lecturii din ce în ce mai profunde în rândul tinerelor generații. Astfel, disciplinele de studiu ale acestui program (cu douăsprezece ore de curs pentru fiecare disciplină) oferă idei și soluții didactice pentru abordarea receptării unei diversități de texte la clasă, potrivit actualei viziuni curriculare: formarea de competențe de lectură care să transforme elevii în cititori autonomi și activi pe tot parcursul vieții.

Obiectivele programului

Obiectivele programului de formare sunt orientate spre două direcții principale: îmbogățirea cunoașterii în domeniul de specialitate (literatura), cu accent pe manifestările actuale și pe noile perspective ce pot fi valorificate în școală; expunerea cursanților la abordări inovative de receptare a textelor. Astfel, obiectivele programului sunt următoarele:

  • înțelegerea modului în care profesorul se poate raporta la curriculumul disciplinei;
  • analiza unor exemple de bune practici, bazate pe strategii inovative, în domeniul lecturii;
  • elaborarea unor scenarii didactice în care să aplice adecvat și creativ strategiile discutate;
  • analiza modelelor de evaluare propuse la examenele naționale și conceperea unor modalități eficiente și inovative de evaluare formativă și sumativă a competenței de lectură a elevilor;
  • discutarea unor soluții de abordare a valorilor în abordarea textelor;
  • prezentarea unor autori ai literaturii române actuale, cu discutarea oportunității de a valorifica textele acestora în studiul limbii și literaturii române deopotrivă la gimnaziu și liceu;
  • prezentarea unor texte din literatura română și mondială pentru copii și adolescenți, cu discutarea modului în care pot fi create punți între lectura școlară și cea cursivă;
  • analiza unor receptări istorice și actuale ale autorilor canonici și discutarea modului în care acestea pot fi valorificate în orele de limba și literatura română.

 Competențe profesionale:

  • folosirea unor strategii de receptare a textelor care să conducă la dezvoltarea gândirii critice și a creativității elevilor;
  • înnoirea modului în care este predată literatura canonică prin valorificarea noilor perspective critice asupra autorilor canonici și prin aplicarea unor metode și strategii care să aducă textul în orizontul de interes al elevilor de astăzi;
  • selectarea unor texte din literatura actuală în scenariile didactice de gimnaziu și de liceu, pentru a-i familiariza pe elevi cu fenomenul viu și dinamic al literaturii.

Competențe transversale:

  • flexibilitatea gândirii;
  • rezolvarea problemelor complexe;
  • creativitate;
  • gândire critică;
  • coordonarea cu profesorii de alte discipline.

Evaluarea în cadrul programului:

În cadrul programului de formare, evaluarea de parcurs se va realiza prin verificare. Astfel, după parcurgerea fiecărei discipline, pentru evaluarea de tip verificare, cursanții vor avea de elaborat o temă prin care vor demonstra capacitatea de a valorifica în mod adecvat și creativ din perspectivă didactică cunoștințele, modelele și abordările pe care le-au asimilat și exersat în cadrul cursurilor. În total, vor fi șase teme/șase verificări pentru care cursanții vor primi câte o notă, ulterior calculându-se o medie aritmetică a notelor obținute pentru cele șase discipline. Temele pentru verificarea fiecărei discipline pot fi concepute sub forma unor exerciții de reflecție, a unor studii de caz, a elaborării unor scenarii didactice sau a unor activități de învățare. Fiecare temă îi invită pe cursanți să utilizeze în mod critic și creativ informațiile acumulate pe parcursul studiului individual.

Pentru evaluarea finală a programului, cursanții vor susține un examen oral. Examenul va consta în prezentarea unui proiect în care fiecare cursant va aplica, la alegere, oricare dintre ideile/strategiile/conceptele parcurse în cadrul programului.

Coordonator al programului

 

Lector dr. Andrea Ghiță

andrea.ghiță@litere.unibuc.ro

Ne-am bucura ca programul propus de noi

     – de la profesori, pentru profesori

    să prezinte interes și să ne aducă alături

         în sala de curs. Vă așteptăm.